zondag 9 oktober 2016

Paul Beatty || The Sellout


Shortlist 2016

Hoe benadruk je dat een situatie niet klopt? Door om te draaien en te overdrijven. Dus wordt in The Sellout de hoofdpersoon aangeklaagd voor het bezitten van een slaaf en probeert hij de eigenwaarde van de zwarte inwoners van Dickens, LA, op te krikken door omgekeerd te discrimineren: hij tekent wijkgrenzen die niet meer bestaan, stimuleert jongeren op de middelbare school door tegenover de school reclames te plaatsen voor een nieuwe school (waarvoor veel schoolgeld verplicht is) en maakt zijn vriend Honorée blij door in de bus een bordje op te hangen met ‘sta op voor gehandicapten, ouderen en blanken’. Vanaf het moment dat het bordje er hangt daalt de agressie in de bus zienderogen. De omdraaiing en overdrijving werken: Beatty maakt probleemloos duidelijk waarom discriminatie niet deugt. Hij laat bovendien haarfijn zien waar zwarten – voor alle duidelijkheid: Beatty is niet politiek correct, in The Sellout is het een en al negers dat de klok slaat – slachtoffer zijn en zelf de fout ingaan. Hij schroomt zeker niet om dingen te noemen zoals ze zijn. Ik kan me zo maar voorstellen dat The Sellout in de Amerikaanse literatuur een rol gaat innemen omdat de roman door de draak te steken met zwarten juist hun lot benadrukt. Vind ik The Sellout daarom persoonlijk een goede roman? Bij vlagen. Dat heeft vooral te maken met het razende tempo waarin Beatty vertelt. En de hoeveelheid informatie die hij in één zin weet te proppen. Ik kan het nog het beste vergelijken met stand-up comedians als Chris Rock die hun publiek bestoken met een waterval aan woorden. Zeker in de proloog werkte dit wat mij betreft niet, al is het maar omdat ik door het tempo niet altijd de clou leek te vatten. In de latere hoofdstukken nam het tempo iets af en kreeg ik als lezer meer de tijd om kennis te maken met de hoofdpersoon en zijn omgeving. Ik vrees dat ik afgehaakt zou zijn indien Beatty het tempo van de proloog had voortgezet. Al met al, een roman die je aan het denken zet en die zeker blijft hangen. Of het om de literaire kwaliteit is of om de boodschap dat is een tweede, een kanshebber voor de Booker is deze roman zeker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten