zondag 27 mei 2018

Jessie Greengrass || Sight


Shortlist


Gebeurt er iets in Sight? Nee, weinig. Maakt dat uit? Nee, Sight is namelijk meer dan een roman, Sight is vooral een zeer mooi geschreven, filosofisch inkijkje in relaties. Tussen moeders en dochters, tussen echtgenoten. Gestaafd met concrete, historische informatie over Freud, Röntgen en John & William Hunter, chirurgen die eeuwen geleden lijken ontleedden en zo erachter kwamen hoe een lichaam in elkaar stak.

De voornaamste actie in Sight is dat onze hoofdpersoon, naam onbekend, zwanger is van haar tweede en door deze zwangerschap aan het denken gezet is. Over haar relatie met echtgenoot Johannes, over haar relatie met haar moeder, de relatie van haar moeder met haar oma, haar relatie met haar eigen dochtertje, haar relatie met haar ongeborenen. Actie blijft beperkt tot momenten in haar leven: de dood van haar moeder, zomers doorgebracht bij haar oma, een laatste vakantie in Italië, bezoekjes aan musea. Alle actie staat in dienst van de filosofische beschouwingen.

Greengrass maakt uitstapjes naar Freud, Röntgen en de Hunters. Eerst snapte ik niet helemaal waarom en kon ik de historische informatie niet goed plaatsen. Totdat het kwartje viel: de hoofdpersoon ontleedt voortdurend elke gedachte, de vier mannen die aan bod komen ook – maar dan op een wat andere manier. Naarmate de roman vordert wordt deze link steeds duidelijker: onze hoofdpersoon is door haar relaties en gedachtes te ontleden op zoek naar een mate van zekerheid. De vier mannen kregen die zekerheid in zekere mate door hun werk, hoofdpersoon komt tot de conclusie dat de enige zekerheid is dat ze nooit zekerheid zal krijgen.

Waarom moet je dit boek lezen? Niet omdat je op zoek bent naar een spannende roman vol actie. Dan is dit absoluut niets voor jou. Niet omdat je snel even tussen de bedrijven door een boek wil doen. Dit boek vraagt om rust en beschouwing, ik voelde me al bijna schuldig dat ik het moest lezen in mijn reistijd. Wel wanneer je openstaat voor een verkapte filosofische verhandeling die ongelooflijk mooi geschreven is. Ik weet niet of ik alles gevat heb. Eigenlijk is dit het type roman dat je naast je bed moet hebben liggen, waarin je onderstreept en waarin je al bladerend steeds weer nieuwe dingen ontdekt. Misschien dat ik de papieren versie toch ook maar ga kopen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten