zaterdag 2 juni 2018

Elif Batuman || The Idiot


Shortlist


Was het een straf om The Idiot te lezen? Nou nee. Was de roman slecht geschreven? Nou nee. Heb ik enig idee wat Batuman mij probeerde te vertellen? Nou nee.

De hoofdpersoon uit The Idiot is Selin, een Turks-Amerikaanse die voor het eerst gaat studeren. Ze leert nieuwe mensen kennen, wordt verliefd, volgt vakken en vertoont gedrag dat past bij de gemiddelde eerstejaars. Een duidelijke ambitie heeft ze niet, ze wil iets met taal en schrijven, met film. Ze doet niet echt hard haar best om toegelaten te worden tot de vakken van haar keuze. En wordt dan ook afgewezen. Dus kiest ze maar voor linguïstiek en Russisch.

Bij Russisch leert ze Ivan kennen, een student van Hongaarse afkomst. Op hem wordt ze verliefd, het wordt nooit helemaal duidelijk of hij ook gevoelens voor haar heeft. Om hem vertrekt ze in de zomer naar het Hongaarse platteland om daar Engels te gaan geven. Ze gebruikt de laatste weken bij haar familie in Turkije om haar gebroken hart te koesteren.

Selin valt niet op, ze is gewoon een studente die haar grootste talent nogal relativeert. Ze is namelijk een begenadigd schrijver die in haar opdrachten en in haar mails aan Ivan laat zien dat ze een rake manier van formuleren heeft. Haar onzekerheid past bij haar leeftijd, ze weet het gewoon allemaal nog niet.

Ik moet bekennen dat ik het ergens in Hongarije wel gehad had met deze dame; er is maar zoveel adolescent gedrag dat ik kan tolereren. Heeft Batuman de besluiteloosheid willen duiden maken? De bijna op luiheid lijkende inertie? De onzekerheid van jong-volwassenen die nog niet precies weten wat ze willen? Het feit dat taal niet voor alles een oplossing is? Ik heb echt geen flauw idee.

The Idiot speelt in de jaren negentig, het is dus ook niet zo dat ik kan roepen dat ik de jeugd van tegenwoordig niet meer snap, zo oud was ik toen zelf ook nog niet. Conclusie: een roman waarin veel moeilijk gedaan wordt om mij duistere redenen. Dat onze hoofdpersoon aan het einde van de roman nieuwe hoofdvakken kiest en taal opgeeft, zegt genoeg; ze heeft echt nog geen idee.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten