maandag 14 juli 2014

Sarah Perry || After Me Comes TheFlood

After Me Comes The Flood is prachtig. Het is een subtiel verhaal over zes mensen die samen in een vervallen landhuis wonen. Een zevende persoon wordt verwacht. Door een speling van het lot arriveert echter een man met - fonetisch - bijna dezelfde naam. Deze man, John, wordt hartelijk ontvangen en opgenomen in het gezelschap. Hij is moe, heeft al dagen last van hevige hoofdpijn en laat zich overrompelen door zijn hartelijke ontvangst. Hij blijft en neemt de rol van zijn naamgenot - Jon - op zich. Het is al snel duidelijk dat niet alles is zoals het lijkt in het huis, maar wat, dat is niet duidelijk. Perry onthult hoofdstuk voor hoofdstuk wie iedereen is en waarom ze met zijn zessen in het huis wonen. Mijn eerste indruk dat ik een horror-roman beland was, klopte niet. After Me is vooral een psychologische roman die in een beperkt aantal pagina's (156) de hoofdpersonen in grote lijnen beschrijft en typeert. En die bovendien toewerkt naar een schokkende gebeurtenis. Het dagboek dat John ter plekke bijhoudt loont zich daartoe uitstekend. Hij kan in dit dagboek subtiele verwijzingen maken naar iets wat gaat gebeuren: 'wat als ik ...? en als ik nu ...?'. Die gebeurtenis blijkt vooral schokkend op een persoonlijke, individuele schaal maar is daarom niet minder onthutsend.
Het mooie aan After Me is dat ik tijdens het lezen meteen beelden kreeg: de villa waarin de zes wonen en die je zo vaak in Britse series ziet verschijnen, de gezichten van acteurs die de zeven rollen prachtig zouden kunnen oppakken, de omgeving. Ik weet niet of het komt omdat ik zoveel Britse series kijk of omdat Perry er uitstekend in is geslaagd taal en beeld te laten aansluiten bij wat ik als lezer ken, het werkt. De hittegolf die ondertussen Engeland teistert draagt bij aan het drukkende gevoel dat de roman oproept. Iedereen ziet uit naar het onweer dat is voorspeld en dat op zich laat wachten. Ook het feit dat Alex, één van de zes, ervan overtuigd is dat er een scheur zit in het nabijgelegen waterreservoir vergroot de spanning van het wachten: heeft hij gelijk en houdt het reservoir het wel in een hoosbui?
After Me gaat over mensen, wat er in hun leven mis kon gaan en over wachten: op de onvermijdelijke onweersbui, de mogelijke ramp, onverwachte gevoelens en het lot. Zeker lezen!

1 opmerking:

  1. Nog nooit van gehoord, maar het klinkt goed. Ik ga het meteen op mijn verlanglijst zetten.

    BeantwoordenVerwijderen