woensdag 16 september 2015

Chigozie Obiama || The Fishermen

Shortlist Booker Prize 2015

Let op! Ik kan alleen maar iets over deze roman vertellen door de inhoud weg te geven!

Ik heb wisselende gevoelens over The Fishermen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik persoonlijk aanhikte tegen de tragische gebeurtenissen en dan met name hun oorzaak. Ik vond de schrijfstijl van Obiama prachtig, Hij formuleert mooi en kiest zijn woorden zorgvuldig. Ook de opbouw van de roman is knap en doeltreffend. Zo heeft elk hoofdstuk de titel van het dier waarmee één van de hoofdpersonen wordt vergeleken. De roman speelt in de jaren negentig in Nigeria en ook de contrasten in dat land in die tijd zijn treffend verwoord: de economische ontwikkelingen en het voetbalteam dat Olympisch kampioen wordt maar ook de gewelddadigheden van opeenvolgende om de macht strijdende fracties en het oervaste geloof in voorspellingen. Dat laatste blijkt van enorme invloed op het leven van vier jonge broers. Wanneer een zwerver voorspelt dat de oudste broer gedood zal worden door een visser, gelooft hij de waanzinnige man meteen. De vier broers zijn door hun vader benoemd tot vissers, niet van vis maar van successen, en de arme jongen is ervan overtuigd dat één van zijn broers hem zal vermoorden. Vanaf dat moment mijdt hij zijn broers, die natuurlijk niet begrijpen wat er aan de hand is. Vader is grotendeels afwezig in verband met zijn werk, moeder heeft geen invloed op de knul, de situatie loopt daardoor langzaam maar zeker uit de hand en eindigt in een ruzie tussen de twee oudste broers. Het resultaat is dramatisch: de oudste wordt neergestoken, de jongere pleegt zelfmoord. Alsof het nog niet erg genoeg is dat twee pubers sterven omdat ze geloven in de voorspelling van een gek, besluiten daarna de twee jongere broers wraak te plegen. De jongste, ik-persoon Ben, aarzelt en moet worden overgehaald, maar uiteindelijk doden de twee de arme zwerver. Helaas voor hen worden zij gezien door soldaten. Zoon één besluit op de vlucht te slaan, Ben besluit te blijven om zijn ouders niet nog meer verdriet te doen. Zes jaar later eindigt het boek met zijn vrijlating uit de gevangenis en het vermoeden dat zijn broer hem bij het ouderlijk huis opwacht, Mijn probleem met de roman is, dat ik het allemaal wat veel vind. Ja, ik wil best geloven dat bijgeloof een verwoestend effect kan hebben op een mensenleven maar gut, vier broers? Obiama had mij waarschijnlijk overtuigd indien hij zich iets ingehouden had. Het resultaat is, dat ik The Fishermen een goede roman vindt maar zeker niet overweldigend. Vergeleken met eerdere Booker-genomineerden vind ik deze persoonlijk te magertjes. Zeker de moeite van het lezen waard maar niet goed genoeg in vergelijking met voorgangers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten