zondag 12 augustus 2018

Belinda Bauer || Snap



Man Booker Longlist 2018

Snap is een misdaadroman en ik moet zeggen, in de categorie misdaadromans een uitblinker. Spannend, elke keer weer op het verkeerde been gezet worden, onverwachte ontwikkelingen, de morsige Londense inspecteur die gedwongen in een kleinere stad moet gaan werken, zijn aan regeltjes vasthoudende nieuwe collega, meerdere potentiële slachtoffers. Het zit allemaal in Snap.

Nu schrijf ik normaal voor mijn blog niet over misdaadromans. Niets mis met misdaadromans, ik verslind er aardig wat jaarlijks maar voor mij zijn ze vooral leuk en spannend, niet perse literair. Snap bespreek ik nu omdat de roman op de longlist van de Man Booker Prize staat. En dat snap ik niet. De jury heeft Snap blijkbaar geselecteerd, omdat het een intelligente roman is over overleven na een trauma. Een misdaadroman die het genre ontstijgt en je bij blijft.

Dat klopt, Snap is een topper onder de misdaadromans maar literair? Overstijgt Snap de stijlfiguren van het genre? Nee, bepaald niet. Daarvoor zijn de hoofdpersonen te vlak en te cliché. Met alle respect voor Bauer, haar inspecteur lijkt wel heel veel op de politieagenten die we uit boeken en tv-series kennen. De ontwikkelingen in Snap zijn toch vooral gericht op het oplossen van die ene moord en het voorkomen van een volgende, en dat gebeurt dan ook braaf. Het trauma is aanwezig, maar dat is nog wat anders dan dat het trauma de roman bepaalt. En Snap is zeker niet de eerste misdaadroman met min of meer getraumatiseerde slachtoffers en daders.

Ik had andere auteurs kunnen bedenken die in plaats van Bauer genomineerd hadden kunnen worden. The Guardian heeft naar aanleiding van de longlist een aardige waslijst met romans opgesteld waaruit het publiek een eigen favoriet mag kiezen. Ik heb dat ook gedaan, het moge duidelijk zijn dat, ondanks het feit dat ik Snap met heel veel plezier gelezen heb, ik een andere voorkeur heb doorgegeven aan The Guardian. Ik vermoed dat ik onder de andere romans op de longlist vast wel eentje vind die wat mij betreft de Man Booker 2018 wel mag winnen.



1 opmerking:

  1. Nu heb je me razend nieuwsgierig gemaakt welke titel je hebt genomineerd voor 'The Not The Booker Prize'.

    BeantwoordenVerwijderen