zondag 20 december 2020

Hari Kunzru || Red Pill

Red Pill kwam warm aanbevolen door mijn favoriete boekhandel. Ik snap wel waarom. Red Pill is een goed geschreven, intelligente roman die via een aantal slim geconstrueerde stappen tot een apotheose komt. Of het de ideale roman is om te lezen na een jaar vol corona, kwaliteitsverbetering en dreigende fusies betwijfel ik. 

In Red Pill accepteert Neo, een freelance schrijver van Indiaas-Amerikaanse afkomst, een beurs om enkele maanden in een wetenschappelijk centrum aan de Wannsee (Berlijn) te kunnen werken aan zijn tweede boek. Hij accepteert in de hoop op afzondering en stilte maar komt tot zijn grote ellende in een kantoortuin met dwingende sociale spelregels terecht. Die hij allemaal breekt. Neo, die voor zijn vertrek uit New York al niet helemaal lekker in zijn vel zat, belandt in Berlijn razendsnel in een staat van psychische wanorde.

Ik zal niet beschrijven wat er allemaal met Neo gebeurt, ik beperk me tot een ontmoeting die voor de toch al labiele Neo cruciaal blijkt. Aan de Wannsee is Neo in de ban geraakt van een gewelddadige tv-serie, Blue Lives. Wanneer hij de auteur ontmoet, blijkt deze een even gewelddadige blik op het leven te hebben. Alleen de sterksten overleven en dat zullen zeker niet de mensen van Indiaas-Amerikaanse afkomst zijn. De auteur, Anton, kruipt in Neo’s hoofd en gaat daar niet meer weg.

Wat volgt is een duizelingwekkende tocht door de geest van iemand die totaal in de war is. Neo dicht Anton een hoofdrol toe in zijn leven en achtervolgt hem, digitaal en fysiek. Deze zoektocht leidt op internet tot een steeds dichter netwerk van ultrarechts, ‘alt-right’ , en neonazi’s. Neo is volledig geobsedeerd door de gewelddadigheid en vindt dat hij als echtgenoot en vader echtgenote Rei en dochter Neo tegen dit gedachtengoed en de fysieke uitwassen ervan moeten beschermen. Dat hem dat niet lukt fnuikt hem. Ondertussen is hij in de echte wereld alle contact met Rei volledig kwijt.

De roman eindigt met een Neo die weer veilig thuis is, volledig onder de medicijnen zit en weer enigszins zijn plek in de normale maatschappij vindt. En dan legt Kunzru de link naar de realiteit: Rei blijkt een fervent aanhangster van Hillary Clinton. De roman eindigt op de dag dat haar wereld instort en Neo bevestigd wordt in het beeld dat er een vijand is tegen wie hij haar moet beschermen. Zijn leven gaat ogenschijnlijk normaal verder, onder de oppervlakte is de waanzin, in Neo en in de maatschappij waarin hij leeft, nog sterk aanwezig. 

Ik vond de stappen die Kunzru zet in zijn roman knap. Hij start in een volledig wetenschappelijke wereld, maakt een sterk en symbolisch uitstapje naar de wijze waarop de DDR burgers tot spionnen van elkaar maakte en schakelt dan soepeltjes naar de wereld van ‘alt-right’ en  een president die niet schroomt om deze beweging in te zetten voor zijn eigen gewin. 

Red Pill is niet meteen een makkelijke roman om te lezen. In het eerste deel vliegen de wetenschappelijke termen en theorieën je om de oren. Vanaf het moment dat Anton zijn intrede doet, vroeg ik me regelmatig af wat er gebeurde wel aannemelijk was. Pas toen Neo, het spoor volledig bijster, zijn zoektocht naar Anton en alles waar hij voor stond, begon greep de roman me. 

De parallel die Kunzru dan gelegd blijkt te hebben, wordt pas laat duidelijk. De wetenschappelijke wereld waarin Neo en Rei vertoeven blijkt volledig wereldvreemd, naïef en niet voorbereid op wat gaat komen. Kunzru drukt ons met de neus op het feit dat in de echte wereld mensen als Trump president kunnen worden. Omdat hij er tot het laatst mee wacht, hakt die boodschap erin. 

Ik denk dat Red Pill het type roman is dat lang in je hoofd blijft hangen. Ik weet niet of ik tijdens het lezen altijd even veel genoten heb. Ik vermoed dat het slimmer was geweest de roman op te pakken na een welverdiende kerstvakantie en niet net voordat die ging beginnen. Red Pill moet je niet lezen wanneer je toch al moe bent. Het is geen roman voor een groot publiek maar voor een select gezelschap dat zich door de geleerdheid heen worstelt en naarmate het einde nabij komt steeds meer waar voor zijn/haar geld krijgt. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten